Kuva: Numi Nummelin / Yle Kuvapalvelu

Hyvät katsojat -ohjelman perusidea on yksinkertainen. Studion kaksi joukkuetta vastaavat televisioaiheisiin kysymyksiin, ja eniten oikeita vastauksia saanut joukkue voittaa halutun pääpalkinnon – kultaisen kaukosäätimen.

Simppelistä ideasta huolimatta nyt tehdään historiaa: kyseessä on Suomen ensimmäinen visailuohjelma, jossa myös ohjelman katsojat pääsevät vastaamaan joukkueille esitettyihin kysymyksiin sovelluksen kautta. Hyvät katsojat -peli tarjoaa perinteisen television rajat ylittävän uuden kokemuksen.

Yle.fi-sovellukseen rakennettu peli on kiinnostava myös teknisesti, sillä kysymykset synkkautuvat ohjelman kanssa puhelimen mikrofonin avulla. Sovellus kuuntelee ohjelman ääniraitaa ja osaa näyttää kysymykset pelaajalle oikeaan aikaan sen perusteella. Näin peli toimii myös, jos ohjelmaa haluaa katsoa myöhemmin Yle Areenasta.

Peliä voi pelata ohjelman esitysaikaan vielä tulevana lauantaina TV1:llä klo 21.15, jolloin näemme ensimmäisen kauden finaalijakson. Tämän jälkeen ohjelman kaikki jaksot on katsottavissa Yle Areenasta.

Aivan aluksi vastasimme jokaiselle pelisuunnittelijalle tuttuihin kysymyksiin

Pelikonseptiin kerättiin ideoita workshopeissa ja ideariihissä. Aikataulu oli tiukka, eikä myöhästyminen ollut vaihtoehto: ohjelma tulisi ajallaan ulos ja pelisovellus piti saada julkaistua ja testattua ennen tätä.

Kaikkien pelien suunnittelu alkaa kuitenkin samoilla kysymyksillä, joihin on löydettävä vastaus jo aivan suunnittelu- ja konseptointivaiheen alussa. Myös Hyvät katsojat -pelin suunnittelu lähti käyntiin näillä kysymyksillä.

Miten käyttäjät saavutetaan?
Pelaaja kiinnostuu pelistä kuultuaan siitä televisiosta, luettuaan artikkelin verkosta Ylen sivuilla tai saadessaan tiedon pelistä puhelimeen Yle.fi-sovelluksen lähettämällä ilmoituksella. Ylellä on tämän suhteen hyvä asema, sillä sen on mahdollista tavoittaa kanaviensa kautta suuri määrä ihmisiä. Ohjelman alussa myös juontaja Marco Bjurström muistuttaa katsojille, että heillä on mahdollisuus osallistua visaan sovelluksen kautta.

Kuinka pelin aloittaminen tehdään käyttäjälle helpoksi?
Peli nostetaan ohjelman ajaksi esille Yle.fi-sovelluksen päänäkymään, josta katsojan on helppo löytää peli. Peliin pääsee mukaan spontaanisti ja nopeasti, eikä pelin aloittamista rajoiteta tai hidasteta esimerkiksi pakollisella kirjautumisella.

Miten peli etenee?
Kysymyksiin vastaaminen on mutkatonta ja käyttäjälle viestitään selkeästi, koska seuraavan kysymyksen vuoro on. Kotipeli tukee ja piristää katsomiskokemusta koko ohjelman ajan.

Kuinka jakaa kokemus?
Pelaajan on mahdollista jakaa iloa tuottanut pelitulos myös ystäville ja perheelle. Kun luotettava ja tuttu henkilö suosittelee sovellusta, on peliin ryhtyminen helppoa. Kilpailuhenkiset pelaajat haluat myös olla pelissä suosittelijaa parempia.

Miksi käyttäjä jatkaisi pelaamista?
Hyvät katsojat -peli tulee olennaiseksi osaksi ohjelman katselua. Ohjelman ja sovelluksen parissa vietetty aika tuntuu viihdyttävältä, ja pelaaja palaa uudelleen pelin pariin myös menestyäkseen paremmin kuin viime viikolla. Kun katsoja on tottunut pelaamaan katsoessaan ohjelmaa, visailun katsominen tuntuu oudolta ilman pelin pelaamista.

Kehityksessä tarvitaan priorisointia ja ongelmanratkaisukykyjä

Pelin konkreettinen toteutus suunniteltiin tarkasti ja sen ominaisuudet jaettiin pakollisiin, laajennettuihin ja nice-to-have -osioihin. Pakollisiksi ominaisuuksiksi rajattiin pelin aloittaminen ja lopettaminen sekä kysymysten ja vastausten näyttäminen houkuttelevasti. Lisäksi pelaajilta täytyi saada lupa käyttää mirkofonia ja heille tuli viestiä, kuinka pitkä aika seuraavan kysymyksen esitykseen on.

Ilman näitä ominaisuuksia pelistä ei olisi mahdollista rakentaa yhtenäistä kokemusta.

Pakollisten ominaisuuksien jälkeen kehitettäviksi ominaisuuksiksi valittiin muun muassa pelituloksen jakaminen, sovellusta tukevat ilmoitukset sekä pelihistorian tallennus ja esittäminen.

Pelin valmistui ajallaan, mutta ei sattumalta. Valmistumisen kannalta olennaisinta on roadmapin tarkka suunnittelu ja ominaisuuksien priorisointi – kaikkea ei voi saada kerralla valmiiksi. Etenkin aikataulun ollessa tiukka myös teknisen toteutuksen suunnittelussa tarvitaan rautaista ammattitaitoa ja uusimpien olemassa olevien ratkaisujen tuntemusta. Sovellusta on ehdittävä testata oikeilla käyttäjillä jo ennen julkaisua, jotta mahdolliset ongelmakohdat saadaan oikaistua jo ennen julkaisua.

Tiimi oli hyvin innostunut ja valmis omistautumaan projektille, joten toteutuksen aikataulu eteni sulavasti. Ennen kotipelin ensiesitystä myös kaikki olennaisimmat nice-to-have ominaisuudet saatiin valmiiksi.

Kaikki on arvailua ilman palautetta ja analytiikkaa

Pelin kehityksen kannalta on tärkeää kerätä palautetta suoraan pelaajilta. Käyttäjille tarjotaan useita vaihtoehtoja palautteen jättämiseen. Palaute sekä käyttäjistä kerättävä data selvittävät myös, saavuttiko peli sille asetettuja tavoitteita.

Kun visailuohjelma sai ensi-iltansa, osa kehitystiimin jäsenistä järjesti ystävilleen peli-illan testatakseen pelin toimivuutta ja käyttäjien ensireaktioita tositilanteessa. Peli on onneksemme toiminut pitkälti odotustemme mukaan: se on saanut aikaan onnistumisen tunteita ja tuonut perinteiseen televisioon jotain uutta. Myös muutamia selkeitä jatkokehityskohteita on löytynyt.

Osalle käyttäjistä tuli yllätyksenä, että peli kuuntelee television ääntä ja tarvitsee siksi luvan käyttää puhelimen mikrofonia. Luvan kysyminen koettiin pelaajien keskuudessa epäilyttäväksi ja osa ei sallinut mikrofonin käyttöä. Syntyi myös villejä teorioita äänen tallentamisesta ja eteenpäin myymisestä, vaikka ääntä käytetään ainoastaan pelin ääniraidan seuraamiseen. Väärinkäsitysten poistamiseksi päätimme viestiä käyttäjille selkeämmin, mihin ääntä pelissä käytetään ja mihin sitä ei käytetä.

Kokeileminen kannattaa

Hyvät katsojat -ohjelman ensimmäisestä tuotantokaudesta on tätä artikkelia julkaistaessa esittämättä enää finaalijakso. Palaute on ollut enimmäkseen positiivista, ja olemme pystyneet reagoimaan kehittävään palautteeseen nopeasti. Kiitos siitä kuuluu joustavalle ja omistautuneelle tiimille.

Jos et vielä ole kokeillut pelaamista, suosittelen sitä takkatulen lämpimästi. Kahdeksas jakso kuuluu suosikkeihini. Siinä Vintiöstä tutut hassuttelijat Niko Saarela, Santeri Kinnunen ja Kari Hietalahti ottavat mittaa Lapinlahden lintujen Mikko Kivisestä, Tapio Liinojasta ja Puka Oinosesta.

Hyviä pelihetkiä!